چطور برای آزمون تافل آماده شویم؟ | برنامه ریزی برای آزمون TOFEL

بروز رسانی شده در 13 اسفند1398

5 / 5. تعداد رای: 1

چارلی براون، شخصیت اصلی داستان‌های مصور «دارودستۀ مسخره‌ها»، در یکی از قسمت‌ها، می‌گوید«بعضی شب‌ها، همینطور که دراز کشیده‌ام توی جام، از خودم می‌پرسم: زندگی یه سوال چندگزینه‌ایه یا یه سوال دوگزینه‌ای صحیح-غلط؟ بعد یه صدایی از تو تاریکی بهم می‌گه: دوست ندارم این رو بگم، اما راستش رو بخوای، زندگی یه انشای هزار کلمه‌ایه!» یک خبر خوب؛ آماده‌شدن برای آزمون تافل ، به اندازۀ زندگی چارلی براون، سخت و پیچیده نیست. آماده‌شدن برای این آزمون حتی می‌تواند به اندازۀ خواندن داستان‌های «دارودستۀ مسخره‌ها» بامزه و جالب باشد! آزمون تافل، برای ارزیابی مهارت‌های زبان انگلیسی غیرانگلیسی‌زبانان طراحی شده و توانایی‌های نوشتن، خواندن، گوش‌دادن و صحبت‌کردن را اندازه می‌گیرد. در نگاه اول، طبیعی است که این امتحان ترسناک به نظر برسد، اما در حقیقت اینطورها هم نیست. شاید کمی مضطرب شوید یا احساس استیصال کنید، چون فکر می‌کنید کار خیلی سختی است و بار بیش از اندازه بزرگی روی شانه‌هایتان احساس کنید که نمی‌توانید به انجام برسانید. اما من خبر خوبی برایتان دارم؛ مطمئن باشید که این آزمون، واقعا آزمون مفیدی است.

من به عنوان یک معلم زبان انگلیسی، این ویژگی آزمون تافل را دوست دارم که استفاده از زبان انگلیسی واقعی را در محیط زندگی واقعی می‌سنجد؛ یعنی کاربردی است. در این آزمون، راجع به نکات گرامری پیچیده و لغات سختی که احتمالا هیچ وقت در زندگی واقعی به آن‌ها نیاز پیدا نمی‌کنید، پرسیده نمی‌شود. بنابراین وقتی برای تافل آماده می‌شوید، در واقع دارید برای استفاده از انگلیسی در زندگی واقعی، مثلا برای دانشگاه یا محل کار، آماده می‌شوید. البته به خاطر داشته باشید که برای رسیدن به هدف‌ها و آرزوهایتان، باید نمرۀ خوبی در این آزمون کسب کنید.  استراتژی‌هایی که در ادامه به شما پیشنهاد می‌کنم، قبلا امتحانشان را پس داده‌اند. با این استراتژی‌ها می‌توانید با موفقیت برای آزمون تافل آماده شوید، با اعتمادبه‌نفس در آن شرکت کنید و نمرۀ بسیار خوبی بگیرید.

چطور برای آزمون تافل آماده شویم: 12 راهکار خوب برای موفقیت در آزمون TOFEL

1.      با شکل آزمون تافل آشنا شوید.

اگر قصد شرکت در آزمون تافل را دارید، باید اول با شکل آن آشنا شوید.

وارد وبسایت تافل شوید و دربارۀ شکل و شیوۀ آزمون اطلاعاتی کسب کنید. اگر ابهام یا سوالی دربارۀ آزمون دارید، دنبال جواب سوالتان بگردید و محل آزمونتان نیز را پیدا کنید.

یک منبع خیلی خوب دیگر برای آشنایی با آزمون تافل، مگوش است.

(توجه: ما با مگوش، همکاری می‌کنیم و با معرفی لینک آن، بازاریابی پورسانتی انجام می‌دهیم. به این معنا که در صورت خرید شما از سایت مگوش، درصدی از فروش به ما تعلق می‌گیرد. شما با خرید از این لینک، در حقیقت از ما حمایت می‌کنید تا بتوانیم مطالب آموزشی را برای شما به رایگان منتشر کنیم. بنابراین از خرید شما متشکریم!)

به وبسایت مگوش بروید. در این سایت یک دورۀ کامل تافل عرضه می‌شود که شامل ویدئوهای آموزشی، صدها سوال تمرینی (به همراه فیلم‌های آموزش نحوۀ پاسخگویی به آن‌ها)، برنامۀ مطالعه و پشتیبانی معلمان است. این سایت، منبع بسیار خوبی برای آشنایی با آزمون تافل و کسب نمرۀ بالا در آن است. در این سایت حتی دوره‌هایی به صورت اختصاصی طراحی شده که شما را بسته به میزان زمانی که دارید، از یک سال تا یک هفته!، برای آزمون آماده می‌کند.

محتوای تافل را بشناسید.

فارغ از شکل آزمون، تافل همیشه شامل سه بخش است: خواندن، گوش‌دادن و نوشتن. آزمون تافل اینترنتی، بخش مکالمه هم دارد.

آزمون اینترنتی

آزمون اینترنتی (iBT) معمولا به این صورت است:

خواندن: 60 تا 80 دقیقه 36 تا 56 سوال

گوش‌دادن: 60 تا 90 دقیقه 34 تا 51 سوال

استراحت کوتاه: 10 دقیقه

مکالمه: 20 دقیقه 6 تکلیف

نوشتن: 50 دقیقه 2 انشاء

آزمون کاغذی

آزمون کاغذی معمولا به این صورت است:

گوش‌دادن: 30 تا 40 دقیقه 50 سوال

نوشتن: 25 دقیقه 40 سوال

خواندن: 55 دقیقه 50 سوال

TWE (آزمون انگلیسی نوشتاری): 30 دقیقه 1 انشاء

باید یکی از دو شکل آزمون را انتخاب کنید. توجه داشته باشید که امروزه این آزمون معمولا اینترنتی برگزار می‌شود. آزمون کاغذی رو به منسوخ شدن است و کمتر رواج دارد.

چند نمونه از سوالات آزمون تافل را ببینید. به‌این‌ترتیب بهتر می‌توانید نوع سوالات آزمون را بشناسید و انتظار خود را از آزمون شکل دهید. سوالات را با دقت بخوانید. سعی کنید به آن‌ها جواب بدهید و درستی جواب‌هایتان را چک کنید.

2.      بدانید چرا می‌خواهید در آزمون تافل شرکت کنید.

بیش از 9000 کالج، دانشگاه، سازمان و موسسه در 130 کشور جهان، مدرک تافل را می‌پذیرند یا ارائۀ آن را الزامی کرده‌اند. برای اینکه به‌درستی آمادۀ آزمون شوید، باید بدانید چرا قصد شرکت در آزمون را دارید.

ممکن است دلیل شما برای شرکت در تافل، آگاهی از سطح زبان انگلیسی‌تان از طریق یک آزمون رسمی باشد، یا می‌خواهید از یک دانشگاه پذیرش بگیرید، یا در یک دوره یا یک شغل پذیرفته شوید یا قصد مهاجرت دارید.

اطمینان حاصل کنید که هدفتان از شرکت در تافل مشخص است. در این صورت بهتر می‌تواند روی مطالعه تمرکز کنید و زمان مناسبی برای آن اختصاص دهید. مثلا اگر می‌خواهید در شغلی استخدام شوید که زیاد با تلفن سروکار دارد، باید بیشتر برای مکالمه و گوش‌دادن آماده شوید.

3.      حداقل نمرۀ قابل‌قبول را در نظر داشته باشید.

ازمون تافل , آزمون TOFEL , سوالات آزمون تافل , آزمون تافل اینترنتی , شرکت در تافل , آمادگی برای تافل ,

حداقل نمره بسته به اهداف مختلف، متفاوت است. اول باید بدانید برای هدفتان، حداقل نمرۀ قابل‌قبول چند است. بعد باید مشخص کنید که دوست دارید چه نمره‌ای کسب کنید. این نمرۀ ایده‌آل شماست. مثلا برای پذیرش در دانشگاه آریزونا، حداقل باید نمرۀ 500 کسب کنید. اما نمرۀ ایده‌آل من، مثلا، 530 است.

حداقل نمره و نمرۀ ایده‌آلتان را روی یک برگ کاغذ یادداشت کنید و جایی بگذارید که هر روز ببینید؛ روی آینۀ دستشویی، روی یخچال یا روی دیوار کنار میزتان. هر بار که چشمتان به آن کاغذ می‌افتد، یادتان می‌افتد که باید برای رسدن به هدفتان تلاش کنید.

یادتان باشد نمرۀ ایده‌آلتان باید واقع‌بینانه باشد. یعنی باید نمره‌ای را انتخاب کنید که احتمال دارد به دست بیاورید، نه نمرۀ خیلی بالا. برای اینکه مطمئن شوید که می‌توانید نمرۀ ایده‌آلتان را کسب کنید، در یک آزمون تمرینی شرکت کنید و ببینید در چه وضعیتی هستید. چند نمره با حداقل نمره و نمرۀ ایده‌آل فاصله دارید؟ چقدر برای آزمون فرصت دارید؟ هر هفته چقدر می‌توانید برای مطالعه زمان بگذارید؟ پاسختان به این سوالات به شما کمک می‌کند یک نمرۀ ایده‌آل واقع‌بینانه برای خودتان تعیین کنید.

4.      سه محیط مطالعۀ ایده‌آل برای خود بسازید.

محیط مطالعۀ مناسب، در رسیدن به هدف، بسیار مهم است. برای ایجاد محیط مناسب، به این نکات توجه کنید:

سه محل مطالعۀ ایده‌آل برای خود در نظر بگیرید. مثلا اتاقتان، کتابخانه، کافه، دفتر کارتان، هال خانه یا هر جای دیگری که دوست دارید. فقط باید جایی باشد که در آن راحت باشید. چرا سه جا؟ چون اگر دیدید یک روز در اتاقتان حال‌وحوصله ندارید، جایتان را عوض کنید و بروید به کتابخانه یا کافی‌شاپ محبوبتان.

یک محل ساکت و آرام ایجاد کنید. عناصر محیطی محلی که انتخاب می‌کنید نباید حواس شما را پرت کنند. به خانواده یا دوستانتان بگویید که می‌خواهید مطالعه کنید تا مزاحم مطالعۀ شما نشوند.

گوشی تلفنتان را خاموش کنید و از حساب‌هایتان در شبکه‌های اجتماعی خارج شوید.

محل مطالعه را تمیز و مرتب نگه دارید. میزتان را تمیز کنید و دفتر و کتابتان را مرتب کنید. برای این کار، از هر روشی که برایتان مناسب‌تر است استفاده کنید. مدادهایتان را تیز کنید و از خودکار سالم استفاده کنید. خوب است یک دفتر نوی تمیز مخصوص برای آزمون تافلتان تهیه کنید.

برای وعده‌های غذایی و وقت استراحت زمانبندی کنید. با برنامه‌ریزی برای اوقات استراحات، در زمان مطالعه تمرکز بیشتری خواهید داشت. زمانبندی برای وعده‌های غذایی باعث می‌شود غذاخوردن را فراموش نکنید! باید غذای سالم و مقوی مصرف کنید تا بهتر تمرکز کنید. همیشه یک بطری آب در کنارتان داشته باشید و هنگام مطالعه، آب کافی بنوشید.

ذهنتان را آرام کنید. ورزش کنید. ذهنتان را با تمرین‌های آرامش‌بخش و مدیتیشن، آرام کنید. اپلیکیشن‌هایی کالم و هداسپیس برای مدیتیشن بسیار خوب هستند. سه بار نفس عمیق و آرام هم بسیار مفید است.

می توانید تنفس آرام 4-7-8 را تمرین کنید. در حالی که تا 4 می‌شمارید نفس کشیدنتان را کند کنید، بعد نفستان را تا 7 شماره نگه دارید و بعد آرام در حالی که تا 8 می‌شمارید نفستان را بیرون بدهید. این کار را 3 تا 4 بار تکرار کنید. اگر در حین مطالعه، خسته شدید یا تمرکزتان را از دست دادید، دوباره چند نفس عمیق بکشید. آرام باشید و متمرکز بمانید.

5.      یک راهنمای مطالعه داشته باشید.

ازمون تافل , آزمون TOFEL , سوالات آزمون تافل , آزمون تافل اینترنتی , شرکت در تافل , آمادگی برای تافل ,

در این آدرس، می‌توانید راهنمای رسمی آمادگی برای تافل را ببنید. توضیحات مربوط به آزمون و نکات مربوط به مطالعه را با دقت بخوانید. قبل از شروع هر تمرین یا آزمون آزمایشی، با هر بخش آشنا شوید. همراه با شروع مطالعه، می‌توانید در یک آزمون آزمایشی شرکت کنید تا ببینید در حال حاضر در چه سطحی قرار دارید.

اگر می‌خواهید از یک مصحّح حرفه‌ای تافل دربارۀ عملکردتان بازخور بگیرید، می‌توانید از منابعی مثل اسکورنکسوز استفاده کنید. در سایت اسکورنکسوز می‌توانید در یک آزمون تافل کامل شرکت کنید و یک معلم واقعی به آزمون شما نمره می‌دهد و دربارۀ عملکرد شما بازخور می‌دهد و برای بهبود نمرۀ‌تان توصیه‌هایی به شما می‌کند. به‌این‌ترتیب می‌توانید نقاط قوت و ضعفتان را بشناسید.

وقتی از راهنمایی مثل اسکورنکسوز استفاده می‌کنید، در هر بخش به این نکات توجه کنید:

بخش خواندن: زیر ایده‌های اصلی متن خط بکشید و در گوشۀ کتاب یا کاغذ، یادداشت کنید. جواب‌هایتان را بعد از آزمون بررسی کنید و اشتباهاتتان را پیدا کنید. اگر لازم شد در آزمون‌های آزمایشی از دیکشنری استفاده کنید.

بخش گوش دادن: در حین گوش‌دادن، یادداشت بردارید تا جزئیات را به خاطر بسپارید. جملات را کامل ننویسید. فقط ایده‌ها و نکات مهم را یادداشت کنید.

بخش نوشتن: اول به موضوع فکر کنید و نظراتتان را بنویسید. بعد یک طرح ابتدایی بسازید که شامل مقدمه، نظرات اصلی‌تان و نتیجه‌گیری باشد. در نهایت وارد جزئیات شوید و شروع به نوشتن هر بخش کنید. وقتی تمام شد، دوباره متنتان را بخوانید و تصحیح کنید.

بخش صحبت‌کردن: دقیقا به سوالی که پرسیده می‌شد جواب بدهید. راجع به موضوع دیگری حرف نزنید. ساده صحبت کنید. تمرین کنید که حین حرف‌زدن راحت باشید و با لحن راحت صحبت کنید.

6.      از یک معلم یا متخصص کمک بگیرید.

لازم نیست تمام مسیر مطالعه را تنها طی کنید. باید از متخصصان یا کسانی مثل خودتان یا معلم‌ها کمک بگیرید. یک معلم یا مربی خصوصی داشته باشید. مزیت داشتن یک معلم یا مربی، برخورداری از توصیه‌های درست و حرفه‌ای و پشتیبانی در مسیر آمادگی برای آزمون است. این افراد باتجربه، به‌خوبی قواعد دستوری را توضیح می‌دهند و می‌توانند به شما تمرین‌های خاص خودتان بدهند.

از چه جاهایی می‌توانید یک مربی پیدا کنید؟

از تابلوی اعلانات مشاغل در دانشگاه‌ها

از مدارس انگلیسی‌زبان

Verbling از میان صدها معلم زبان انگلیسی آنلاین بر اساس دسترسی به آن‌ها، دستمزد، تجربه و مدارکشان انتخاب کنید. احتمالا از اینجا می‌توانید کسی را پیدا کنید که متخصص تدریس زبان برای تافل باشد.

Wyzant یک معلم خصوصی ESL در منطقۀ خودتان پیدا کنید.

iTalki یک معلم آنلاین پیدا کنید و درس‌ها را به صورت فیلم آموزشی ببینید.

Craigslist می‌توانید یک آگهی استخدام معلم انگلیسی بزنید و ببینید چه کسی متقاضی تدریس به شما می‌شود.

Buddy School دنبال معلم زبان انگلیسی بگردید و از طریق اسکایپ، با هم جلسۀ درس برگزار کنید.

چطور می‌توانید زبان‌آموزان و نیتیوها را در اطراف خودتان پیدا کنید؟

در Meetup، می‌توانید رویدادهای مربوط به زبان انگلیسی در اطراف خودتان را جستجو کنید. از طریق Couchsurfing می‌توانید رویدادها، گردشگران و افراد انگلیسی‌زبان در نزدیکی خودتان را پیدا کنید. به آن‌ها پیغام بفرستید و آن‌ها را به یک فنجان قهوه دعوت کنید. هیچ راهی بهتر از ارتباط رودررو نیست.

نیتیوها خوشحال می‌شوند که با شما زبان انگلیسی تمرین کنند، خصوصا اگر شما هم زبان مادری خودتان را به آن‌ها یاد بدهید. تبادل زبان کار جالب و مفیدی است. حتی رابطۀ دوستی‌تان را می‌توانید تا پایان عمرتان ادامه دهید. برای پیدا‌کردن نیتیوهایی که حاضر باشند نوشته‌های شما را تصحیح کنند، سری به Lang-8 بزنید.

برای زبان‌آموزان دیگر هم آشنایی با روش‌ها و استراتژی‌های شما، مطالعۀ دسته‌جمعی و انگیزه‌دادن به یکدیگر، کار هیجان‌انگیزی است. برای اینکه با هم درس بخوانید، یک محتوای مشترک برای گوش‌دادن یا خواندن انتخاب کنید. از هم سوال بپرسید و با هم دربارۀ محتوا صحبت کنید. با هم اطلاعات متن را خلاصه کنید و جزئیات را به هم بگویید.

چطور از اجتماعات آنلاین کمک بگیرید؟

مثلا در نوار جستجوی فیسبوک، تایپ کنید «TOEFL». در نتایج، روی «see all results» کلیک کنید. در بالا، سمت راست، روی «more» و بعد روی «groups» کلیک کنید. حالا می‌توانید همۀ گروه‌های مربوط به تافل در فیسبوک را ببینید.

می توانید عبارت‌های دیگری مثل «language exchange»، «English learners»، «EFL»، «EFL learners» و کلیدواژه‌های دیگر را هم جستجو کنید. اجتماعات آنلاین منابع فوق‌العاده‌ای هستند، خصوصا بری کسانی در مناطق دورافتاده یا شهرهای کوچک زندگی می‌کنند و نمی‌توانند به صورت مستقیم با دیگران در تماس باشند.

ارتباطات آنلاین به مهارت‌های نوشتاری شما هم کمک می‌کند. وقتی نظراتتان را در یک تالار گفتگو یا چت مطرح می‌کنید، به جواب‌هایتان بیشتر فکر می‌کنید و سعی می‌کنید توصیه‌های درست پیشنهاد کنید. می‌توانید از طریق اسکایپ با دوستانتان تماس بگیرید و مکالمه را هم تمرین کنید.

7.      خواندن متن‌های انگلیسی غیرتخصصی را تمرین کنید.

ازمون تافل , آزمون TOFEL , سوالات آزمون تافل , آزمون تافل اینترنتی , شرکت در تافل , آمادگی برای تافل ,

در بخش خواندن آزمون تافل، متن‌هایی به شما داده می‌شود و شما باید به سوالاتی دربارۀ آن‌ها پاسخ بدهید. موضوعات این متن‌ها غیرتخصصی هستند و همه می‌توانند آن‌ها را بفهمند. بنابراین برای خواندن این متن‌ها به روش‌های زیر آماده شوید:

هر روز نیم ساعت مطالعه کنید. با نیم ساعت مطالعۀ روزانۀ متمرکز و مشخص، شروع کنید. وبسایت‌های زیادی وجود دارند که در آن‌ها مطالب جالبی برای مطالعه پیدا می‌کنید، مثل:

Breaking news یکی از وبسایت‌های موردعلاقۀ من است که با استفاده از اخبار، متن‌ها و تمرین‌های متنوعی می‌سازد.

Story archives در اینجا ماجراهای خبری زیادی از CNN برای زبان‌آموزان ESL وجود دارد.

The English Server محلی برای پیدا‌کردن داستان‌های کوتاه و تخیلی

از خودتان سوال بپرسید. بعد از خواندن چند پاراگراف، از خودتان چند سوال بپرسید. مثلا بپرسید موضوع این چند پاراگراف که خواندید چه بود؟ ایدۀ اصلی آن‌ها چه بود؟ گره ماجرا چه بود؟ شخصیت‌های اصلی کدام‌ها بودند؟ داستان را چند بار بخوانید تا جواب‌هایتان را بررسی کنید. در پایان مطالعه، متن را خلاصه کنید. می‌توانید این کار را هم به صورت نوشتاری و هم گفتاری انجام دهید تا هم مهارت نوشتن و هم مهارت مکالمه را تمرین کنید.

دایرۀ لغاتتان را تقویت کنید. برای تمرین این مهارت نوشتاری، زیر کلمات جدید خط بکشید. معنای آن‌ها را در دیکشنری پیدا کنید و در یک دفترچه یا فلش کارت بنویسید. در طول روز، از این کلمات جدید در جملاتتان و زمانی که نوشتن و صحبت‌کردن را تمرین می‌کنید، استفاده کنید.

8.      گوش‌دادن را با توجه به هدف تمرین کنید.

 

ازمون تافل , آزمون TOFEL , سوالات آزمون تافل , آزمون تافل اینترنتی , شرکت در تافل , آمادگی برای تافل ,

در بخش شنیداری، صحبت‌های افراد مختلف را به صورت مونولگ (یک نفره) و دیالوگ (دو یا چند نفر) می‌شونید. سپس باید به سوالاتی دربارۀ آنچه شنیدید پاسخ دهید. با استفاده از نکات زیر، برای این بخش آماده شوید:

همیشه برای گوش‌دادن، هدفی را در ذهن داشته باشید. قبل از اینکه گوش‌دادن را شروع کنید، تصمیم بگیرید که می‌خواهید روی چه چیزی تمرکز کنید. مثلا روی ایدۀ اصلی (موضوع اصلی گفتگو چیست؟)، یا روی هدف (گوینده چرا دارد صحبت می‌کند؟ برای آموزش؟ برای مطرح‌کردن یک نظر؟ برای شکایت؟)، انتقال (گوینده چطور از موضوعی به موضوع دیگر می‌رود؟)، تاکید و لحن (گوینده روی چه کلماتی تاکید می‌کند؟ گام صدا کجاها بالا یا پایین می‌رود؟).

در صفحات 28 تا 31 این راهنمای برنامه ریزی برای آمادگی تافل ایده‌های بسیاری برای اهداف خاص گوش‌دادن پیدا خواهید کرد.

تا جایی که می‌توانید به صحبت‌های انگلیسی‌زبانان گوش دهید. برای این کار، باید به صدای گویندگان نیتیو گوش کنید. منابع مختلفی برای پیدا‌کردن این صداها وجود دارد از جمله:

مردم واقعی: از منابع مذکور در بند 6 کمک بگیرید تا با افراد انگلیسی‌زبان آشنا شوید. اگر صحبت‌های آن‌ها را نمی‌فهمید، از آن‌ها بخواهید تکرار کنند. وارد بحث‌ها شوید و سوال بپرسید. اگر در اطرافتان، کسانی که انگلیسی‌زبان باشند نمی‌شناسید، می‌توانید از تماس تلفنی اسکایپ استفاده کنید.

فایل های صوتی مناسب

فایل‌های صوتی برای زبان‌آموزان: در وبسایت UIC می‌توانید سخنرانی‌های دانشگاهی پیدا کنید، در Many Things کلیپ‌های صوتی جستجو کنید و در A4ESL، پادکست‌های مربوط به ESL پیدا کنید. برای بالا‌بردن سطحتان، هر بار محتوایی را انتخاب کنید که کمی سخت‌تر از سطح فعلی شما باشد. پیشنهاد می‌کنم با مجموعه پادکست‌های English101 که توسط Innovative English منتشر می‌شوند، شروع کنید. این پادکست‌ها همراه با متن و ابزارهایی عرضه می‌شوند که تمرین‌های خوبی برای شما محسوب می‌شوند. چون این پادکست‌ها برای زبان‌آموزان ساخته شده‌اند، شفاف‌تر هستند و یادداشت‌برداشتن از آن‌ها راحت‌تر است. به‌علاوه، این پادکست‌ها برای سطوح مختلف از مبتدی تا پیشرفته وجود دارند و شما می‌توانید از مهارت‌های ابتدایی شروع کنید یا سطح‌های بالاتر را انتخاب کنید تا خودتان را به چالش بکشید.

گویندگان نیتیو: برای این محتوا، منابع بسیار زیادی وجود دارد. من فقط پیشنهادهایی برای شروع می‌دهم. ویدئوهای یوتیوب، FluentU، سخنرانی‌های تد، شوهای تلویزیونی و فیلم‌های انگلیسی ببینید. به رادیو، موسیقی و اخبار گوش کنید. در دوره‌های آنلاین شرکت کنید.

هر 2 تا 5 دقیقه، صدا را متوقف کنید و از خودتان سوالاتی را بپرسید. بپرسید موضوع صحبت چیست؟ ایدۀ اصلی چیست؟ شخصیت‌ها کدام‌ها هسند؟ نظر شما راجع به موضوع چیست؟

دوباره گوش کنید تا جواب‌هایتان را تصحیح کنید. اگر متوجه چیزی نشدید، به عقب برگردید و دوباره گوش کنید. هر کلمۀ جدیدی که می‌شنوید را یادداشت کنید و معنای آن را در دیکشنری پیدا کنید. به یک فایل صوتی، 2 یا 3 بار گوش دهید تا همۀ جزئیات را بفهمید.

در پایان گوش‌دادن، آنچه شنیدید را خلاصه کنید. می‌توانید این کار را هم به صورت نوشتاری و هم گفتاری انجام دهید. از کلمات جدید در خلاصۀ‌تان استفاده کنید.

9.      قبل از آزمون تافل ، نوشتن در زمان محدود را تمرین کنید.

برای آمادگی برای بخش نوشتن، نوشتن در زمان محدود را تمرین کنید.

در آزمون واقعی، 50 دقیقه فرصت دارید که دو انشاء بنویسید. یعنی برای هر موضوع 25 دقیقه که در این زمان هم باید بنویسید و هم متنتان را بازبینی کنید. پس وقتی نوشتن را تمرین می‌کنید، زمان بگیرید.

ابتدا یک موضوع انتخاب کنید (از اینجا می‌توانید موضوعات زیادی را ببینید) و بعد، زمان‌سنج را روی 20 یا 25 دقیقه تنظیم کنید. 15 تا 20 دقیقه بنویسید و 5 دقیقه هم برای بازبینی و تصحیح در نظر بگیرید.

پیشنهادهای من برای تمرین نوشتن در زمان محدود این‌ها هستند:

با دقت بخوانید

گرامر را تمرین کنید. در اینجا می‌توانید چندین تمرین آنلاین را ببینید. افعال غیرعادی را بلد باشید و از زمان‌های مختلف افعال استفاده کنید. افعال مدال و جملات شرطی را بشناسید. فرق مصدر جراند و مصدر اینفینیتو را بدانید. حرف اضافه و حرف تعریف را خوب بلد باشید. استفاده از فریزال وربز را در جملات تمرین کنید. از یک معلم یا شخص نیتیو برای رفع اشکال کمک بگیرید.

هر روز به انگلیسی بنویسید. در دفترچه خاطرات، ایمیل، لیست خرید، لیست کارهای روزانه، نامه و حتی پست‌های فیسبوک به انگلیسی بنویسید. برای اینکه به انگلیسی‌نوشتن در یک بازۀ زمانی عادت کنید، وقتی در دفترچه خاطرات یا نامه یا وبلاگتان می‌نویسید، 15 تا 25 دقیقه زمان بگیرید. حتی وقتی برای یک آزمون خاص تمرین نمی‌کنید، به گرامر دقت کنید.

دبنال اشتباهات املایی و گرامری‌تان بگردید. علامت‌گذاری درست را فراموش نکنید. از گرامرلی برای بررسی املا و گرامرتان استفاده کنید. گرامرلی خیلی دقیق‌تر از چک‌کردن‌های معمولی خودتان عمل می‌کند. اگر می‌توانید از یک دوست یا مربی بخواهید نوشتۀ شما را تصحیح کند.

10.  با خودتان و با دیگران به انگلیسی صحبت کنید.

 

ازمون تافل , آزمون TOFEL , سوالات آزمون تافل , آزمون تافل اینترنتی , شرکت در تافل , آمادگی برای تافل ,

بخش مکالمۀ آزمون تافل، شامل چند تکلیف است. شاید حرف‌زدن با یک رایانه کمی برایتان عجیب باشد، اما نگران نباشید. برای اینکه برای این کار آماده شوید، باید با خودتان به‌تنهایی و با دیگران صحبت کنید.

وقتی تنها هستید با خودتان حرف بزنید.

وقتی در یک آزمون آزمایشی شرکت می‌کنید یا تمرین‌های تافل را انجام می‌دهید، به جای اینکه زیر لب یا در دلتان جواب بدهید، جوابتان را بلندبلند بخوانید. بلند و شفاف صحبت کنید. وقتی تنها هستید:

با حیوان خانگی یا گل‌های خانه به انگلیسی صحبت کنید.

جلوی آینه حرف بزنید.

اگر در تلفظ یک کلمه شکل دارید، آنقدر آن را تمرین کنید تا بالاخره بتوانید راحت آن را بگویید.

الفبای آوانگاری بین المللی (IPA) را چک کنید تا دربارۀ تلفظ کلمات اطلاعات کافی داشته باشید. فراموش نکنید که اغلب دیکشنری‌های انگلیسی آنلاین یک دکمۀ تلفظ هم دارند.

صدایتان را ضبط کنید و گوش کنید تا اشتباهاتتان را تصحیح کنید.

با معلم‌ها، زبان‌آموزان دیگر و دوستانتان صحبت کنید.

همراه با مربی یا دوستتان به صدای خودتان گوش کنید. نظر آن‌ها را راجع به تلفظ، شفافیت و گرامر صحبت‌هایتان بپرسید.

اشتباهاتی که زیاد مرتکب می‌شوید را یادداشت کنید تا وقتی تنها هستید بتوانید آن‌ها را تمرین کنید.

از قابلیت تماس اسکایپ استفاده کنید تا به حرف‌زدن با هدفون عادت کنید. دربارۀ موضوعات مختلف صحبت کنید. از مطالبی که اخیرا خوانده‌اید یا گوش داده‌اید برای پیدا‌کردن موضوع استفاده کنید.

حتی می‌توانید با غیرانگلیسی‌زبانان به انگلیسی صحبت کنید. آن‌ها نمی‌توانند اشتباهات شما را تصحیح کنند، اما می‌توانند به شما کمک کنند بلند صحبت‌کردن را تمرین کنید.

11.  از استراتژی‌های یادگیری فعال و غیرفعال (انفعالی) استفاده کنید.

یادگیری دو نوع است: فعال و انفعالی. از هر دو نوع یادگیری در برنامۀ مطالعاتی خود استفاده کنید.

یادگیری فعال

یادگیری فعال زمانی است که با هدف مشخصی در ذهنتان، مطالعه می‌کنید.

مثلا وقتی در یک آزمون آزمایشی شرکت می‌کنید، با معلمتان کار می‌کنید، یا کلمات جدید حفظ می‌کنید، به دقت به یک پادکست گوش می‌دهید یا گرامر تمرین می‌کنید، دارید به صورت فعال یاد می‌گیرید. توصیه‌های 7 تا 10 من، استراتژی‌های یادگیری فعال هستند.

یادگیری غیرفعال

یادگیری غیرفعال زمانی اتفاق می‌افتد که بدون تلاش خاصی و به‌صورت طبیعی یاد بگیرید. برای این کار، در اوقات فراغت و برای سرگرمی مطالعه کنید. مثلا، بدون اینکه از دیکشنری استفاده کنید، فیلم تماشا کنید یا تلویزیون ببینید. فیلم مورد علاقه‌تان را دوباره تماشا کنید.

کتاب جالبی را بردارید و بخوانید، بدون اینکه از دیکشنری استفاده کنید. من معمولا به زبان‌آموزان ESL، آثار آگاتا کریستی را پیشنهاد می‌کنم که نسبتا کوتاه و ساده‌خوان هستند، اما خواندنشان بیش از اندازه ساده نیست، و  از آنجایی که داستان‌های جنایی جذابی هستند، دوست دارید تا آخر بخوانید تا بفهمید بالاخره قاتل کیست.

در محیط اینترنت، بدون اینکه به یادگیری زبان فکر کنید، با دیگران به انگلیسی صحبت کنید. گروه‌های زیادی در فیسبوک هستند. یکی از آن‌هایی که مربوط به علائق شماست، نه مربوط به ESL، را انتخاب کنید. مثلا من به عنوان یک دونده، گروهی را انتخاب می‌کنم که راجع به دویدن یا ورزش‌های استقامتی باشد.

12.  در آزمون‌های آزمایشی تافل شرکت کنید.ازمون تافل , آزمون TOFEL , سوالات آزمون تافل , آزمون تافل اینترنتی , شرکت در تافل , آمادگی برای تافل ,

وقتی برای آزمونی آماده می‌شوید، طبیعتا باید برای آزمون‌دادن تمرین کنید.

پیشرفتتان را اندازه بگیرید. از راهنمای مطالعه‌ای که انتخاب کرده‌اید، کمک بگیرید و در آزمون‌های آزمایشی آن شرکت کنید. اشتباهاتتان را پیدا کنید و آن‌ها را تمرین کنید تا یاد بگیرید. بعد از چند هفته، دوباره همان آزمون را تکرار کنید. نمراتتان را مقایسه کنید و ببینید که در چه قسمت‌هایی پیشرفت کرده‌اید.

محیط آزمون را برای خودتان بازسازی کنید. وقتی در آزمون آزمایشی شرکت می‌کنید، تصویر کنید در محیط واقعی آزمون نشسته‌اید. نیاز به یک مکان ساکت دارید و باید زمان آزمونتان را درست محاسبه کنید.

مرکز آزمون

در مرکز آزمون، نمی‌توانید وسائل شخصی‌تان را همراه خودتان ببرید. پس گوشی، لپتاپ و هر وسیلۀ دیگری که حواستان را پرت می‌کند، خاموش کنید. از هیچ منبعی کمک نگیرید. لپتاپ، دیکشنری، ماشین حساب یا هر وسیلۀ دیگری را کنار بگذارید.

در مرکز آزمون، نمی‌توانید در حین آزمون چیزی بخورید یا بنوشید، پس قبل از آزمون آزمایشی، آب و غذا بخورید. قبل از آزمون، دستشویی بروید.

نمی‌توان برای تعداد آزمون‌های آزمایشی سقف یا کفی تعیین کرد. تا زمانی که بتوانید پشت‌سرهم حداقل نمره (یا حتی نمرۀ ایده‌آلتان) را کسب کنید، ادامه بدهید. تسلیم نشوید.

وقتی آماده شدید، در آزمون اصلی شرکت کنید. به تلاشی که کردید فکر کنید. آرام باشید. اعتمادبه‌نفس داشته باشید.

با سختکوشی و مداومت، تردید نداشته باشید که می‌توانید آزمون تافل را بگذرانید. من به شما ایمان دارم. شما هم به خودتان ایمان داشته باشید.

موفق باشید!

 کامران کروژدهی

برنامه آموزش گروهی چله زبان
این یک برنامه عمومی رایگان است که هدف آن آموزش گروهی زبان در ۴۰ روز است .

اگر علاقمند به شرکت در این برنامه رایگان هستید میتوانید با پر کردن فرم زیر در خبرنامه چله زبان شرکت کنید و هرروز ایمیل های درس های این برنامه را دریافت کنید .

آخرین دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید