دایره لغات انگلیسی | راهکارهایی برای افزایش دامنه واژگان شما

بروز رسانی شده در 13 اسفند1398

0 / 5. تعداد رای: 0

افزایش دایره لغات انگلیسی یا همان آموزش لغات زبان انگلیسی کار ساده ایست.نترسید

داشتن دایره لغات انگلیسی وسیع، فقط یکی از ابزارهای اصلی یک نویسنده است که باید در کنار آن، با علامت‌گذاری، دستورزبان و بسیاری مهارت‌های زبانی دیگر آشنا باشد. استفاده از لغات متنوع می‌تواند متن شما را قدرتمند و اثربخش‌تر کند و به شما کمک کند منظورتان را دقیق‌تر بیان کنید. با استفاده از این ابزار حیاتی، می‌توانید برای هر متنی که می‌نویسید بهترین کلمات را انتخاب کنید و از لغات مبهمی که منظورتان را به‌درستی به خواننده منتقل نمی‌کند، پرهیز کنید.

تقویت و توسعۀ دایره لغات انگلیسی، یکی از ساده‌ترین روش‌ها برای تقویت مهارت دایره لغات نوشتاری است و باعث ساده‌تر شدن نوشتن می‌شود، زیرا قادر خواهید بود از میان لغات هم‌معنی و معادل متعددی که در گنجینۀ ذهنتان ذخیره کرده‌اید، لغات دلخواهتان را انتخاب کنید. افزایش دایره لغات کار سختی نیست. ما 25 روش بهبود دایره لغات انگلیسی را به شما توصیه می‌کنیم که می‌توانید هر روز از آن‌ها استفاده کنید.

1. از کلمات جدید استفاده کنید

از هر لغت تازه‌ای که یاد گرفتید، بلافاصله استفاده کنید. سعی کنید بعد از یادگرفتن هر کلمۀ جدید، با آن بازی کنید. سعی کنید هر روز در مکالمه، در یادداشت‌های روزانه، در تکالیف یا در ایمیلی که به دوستتان می‌فرستید، از یک کلمۀ جدید استفاده کنید. هر چقدر می‌توانید این کار را انجام دهید و آن کلمۀ تازه را برای خودتان تکرار کنید.

2. هر روز مطالعه کنید

به محض فارغ‌التحصیلی، کلمات از ذهنتان فرار می‌کنند و مطالبی که در مدرسه مجبور بودید بخوانید، دیگر تبدیل به خاطره می‌شوند. کلماتی که در جوانی، در مدرسه یاد گرفتید و تکالیفی که مجبور بودید انجام دهید، همگی ابزارهایی برای گسترده‌ترکردن دایره لغات انگلیسی بودند. اما نباید حالا مطالعه را رها کنید. سعی کنید هر روز مطالب و مقالات درست بخوانید، مقالات مجلات را مطالعه کنید، کتاب بخوانید یا اخبار را مطالعه کنید. کتاب‌های فنی و تخصصی می‌توانند خیلی سریع به شما راه‌های فکرکردن و حرف‌زدن با کلمات تازه‌ای که با آن‌ها آشنا نیستید را به شما یاد بدهند، اما به‌هرصورت، هر شکل مطالعه‌ای می‌تواند برایتان مفید باشد.

3. ریشه‌ها را یاد بگیرید

ریشۀ کلمات را یاد بگیرید. اغلب کلمات انگلیسی از یک ریشۀ مشترک به همراه یک پسوند یا پیشوند ساخته شده‌اند که معمولا ریشه در زبان یونانی یا لاتین دارد. وقتی ریشه را یاد بگیرید، می‌توانید سایر کلماتی که از آن ریشه درست شده‌اند را بهتر بفهمید. مثلا – duc- که یک کلمۀ لاتین است به معنای «منجرشدن» یا «ایجادکردن» است، مثلا در کلماتی مثل produce یا reduce.

4. از فرهنگ لغت استفاده کنید

همیشه یک فرهنگ لغت خوب داشته باشید. همینطور که می‌نویسید، از یک فرهنگ لغت خوب هم استفاده کنید و اگر می‌بینید از یک لغت زیاد استفاده می‌کنید، یا از لغتی استفاده می‌کنید که می‌دانید منظور شما را درست نمی‌رساند، دنبال لغت‌های بهتر در آن بگردید. به این صورت، هم منظورتان را بهتر بیان می‌کنید و هم در همین حین، کلمات جدید می‌آموزید.

5. دایره لغات انگلیسی تان کاربردی باشد

یعنی باید اول کلماتی را یاد بگیرید که برای هدف فعلی‌تان مفید باشند. یک مثال خوبش یادگرفتن زبان تجاری یا کلماتی است که در سرگرمی‌ها یا تعطیلات زیاد از آن‌ها باید استفاده کنید. به جای این که سریع به سراغ اصطلاحات تخصصی یا کلیشه‌ای بروید، کلمات روشن‌تر و شفاف‌تر را پیدا کنید تا منظورتان را به خوانندگان متنتان بهتر منتقل کنید.

6. هر روز لغات تازه یاد بگیرید

اگر می‌خواهید سریع دایره لغات انگلیسی را گسترش دهید، سعی کنید هر روز حداقل یک کلمۀ جدید یاد بگیرید. راه‌های زیادی برای این کار هست، مثلا از تقویم‌ها یا ایمیل‌های «هر روز یک لغت» استفاده کنید یا هر روز به یک دیکشنری یا فرهنگ لغت سر بزنید.

7. دنبال کلماتی که بلد نیستید بگردید

آیا به کلماتی که معنایشان را نمی‌دانید زیاد بر می‌خورید؟ از این کلمات ساده نگذرید؛ وقت بگذارید و دنبالشان در فرهنگ لغت‌ها بگردید. اگر در همان لحظه وقت ندارید، آن‌ها را جایی یادداشت کنید و بعدا معنایشان را پیدا کنید.

8. دفتر یادداشت‌های روزانه داشته باشید

یادداشت‌های شخصی روزانه، نه تنها به تقویت مهارت‌های نوشتاری شما کمک می‌کند، بلکه دایره لغتتان را هم بزرگ‌تر می‌کند. سعی کنید با کلمات جدید و جالبی که اخیرا یاد گرفته‌اید در دفترچۀ خاطرات روزانه یا هفتگی‌تان چیزی بنویسید.

9. کلمات بی‌فایده را پیدا کنید

احتمالا می‌دانید موقع حرف‌زدن، از چه کلمات بی‌معنی‌ای استفاده می‌کنید (مثل آآآآآ… ممممم…)، اما شاید در نوشته‌هایتان هم کلمات بی‌معنی داشته باشید. در نوشته‌هایتان دنبال لغاتی که معنا یا ارزش خاصی ندارند بگردید و به جای آن‌ها از کلمات مناسب‌تر استفاده کنید. این قاعده دربارۀ عبارات و جملات هم صادق است. مطمئن شوید که از چندین اصطلاح و عبارت جوروواجور، برای اینکه چیزی بگویید که می‌شد با کلمات بهتر در یک جمله هم گفت، استفاده نکرده‌اید.

10. مطالب متنوع بخوانید

اگر عادت دارید هر روز فقط یک جور مطلب یا یک موضوع خاص را بخوانید، انتظار نداشته باشید در معرض لغات متنوع و زیاد قرار بگیرید. موضوعات متنوع را دنبال کنید؛ علوم طبیعی، آثار شکسپیر، ادبیات معاصر، سیاست، تاریخ، فلسفه یا هر موضوع دیگری که برایتان جذاب است.

11. معمای کلمات حل کنید

معماها و جدول لغات در روزنامه‌ها یا مجلات فقط وسیلۀ سرگرمی نیستند؛ آن‌ها می‌توانند راه فوق‌العاده‌ای برای تقویت دایره لغات انگلیسی لغتتان باشند. جدول کلمات متقاطع چالش خوبی برای ذهنتان است که در حافظه دنبال کلماتی بگردد که بلد است، اما به کار نمی‌برد و به این صورت کلمات از حافظۀ دورتان به حافظۀ نزدیک و دم‌دست می‌آیند و در نهایت وارد نوشته‌هایتان می‌شوند.

12. بازی لغات انجام دهید

بازی‌های کلمه‌ای صفحه‌ای زیادی در بازار هست که برای توسعۀ دایره لغات و مهارت‌های زبانی همراه با سرگرمی طراحی شده اند. بعضی از این‌ها را در کودکی بازی کرده‌اید. حالا باید دوباره سراغشان بروید و از آن‌ها درست استفاده کنید. اگر دوستی دارید که می‌تواند کمکتان کند یا دایره لغت خوبی دارد و می‌تواند شما را به چالش بکشد، از او هم دعوت کنید تا با هم بازی کنید.

مطلب پیشنهادی: شروعی برای یادگیری زبان انگلیسی

13. از کلمات جدید به اشکال مختلف استفاده کنید

برای اینکه یک کلمۀ جدید، جزئی از دایره لغات انگلیسی شما شود، باید بین 10 تا 20 بار تکرارش کنید. برای ثبت بهتر کلمه در ذهن و حافظه‌تان، آن را جایی بنویسید (هم معنای آن را و هم یک جمله با آن بسازید)، در گفتگوهایتان از آن استفاده کنید، در ایمیل‌هایتان به کار ببرید و خلاصه به هر  شکلی که به ذهنتان می‌رسد، از آن استفاده کنید.

14. تداعیات کلمه را در ذهنتان بسازید

اول، کلمۀ جدیدی که یاد گرفته‌اید را بلند بلند بگویید، بعد سعی کنید آن را به کلمه‌ای که قبلا بلد بودید، ربط بدهید. مثلا کلمۀ عظیم‌الجثه که به معنی خیلی بزرگ یا غول‌پیکر است. یک سری کلمات متوالی را بلند تکرار کنید: کوچک، متوسط، بزرگ، خیلی بزرگ، عظیم‌الجثه. بعد، چیزهایی که فکر می‌کنید عظیم‌الجثه هستند را فهرست کنید.

15. از روش‌های تقویت حافظه استفاده کنید

تکنیک‌های تقویت حافظه، روش‌هایی هستند که می‌توانید برای حفظ‌کردن لغات جدید به کار ببرید. شاید با تلفظ‌کردن بلند و شمردۀ یک کلمه آن را به خاطر بسپارید یا به یک جملۀ بامزه که با معنای آن کلمه هماهنگ است، فکر کنید. مثلا کلمۀ «egregious» به معنای «بی‌اندازه بد و افتضاح» را با این جمله به خاطر بسپارید «Don’t let that smelly rotten egg reach us».

16. تصویر کلمات را در ذهن خود بسازید

محققان نشان داده‌اند تصویرسازی راه بی‌نظیری برای به خاطرسپاری کلمات تازه و معنای آن هاست. مثلا کلمۀ «stratovolcano» به معنای کوه آتشفشانی بلند و نوک‌تیزی با فوران‌های مهیب است. برای یادگرفتن این لغت می‌توانید به این فکر کنید که پیشوند «strato» شبیه «straight-oh» است که شما را یاد خط‌کش صاف می‌اندازد یا یاد «straight-o-volcano» که معنای این لغت را نشان می‌دهد.

17.از خودتان امتحان بگیرید

لیستی از کلمات جدیدی که هر هفته یاد می‌گیرید و در مکالمه و نوشتن به کار می‌برید تهیه کنید. آخر هر هفته، از خودتان یک امتحان بگیرید تا این کلمات بهتر در حافظه‌تان حک شوند.

18.فهرست کلمات مترادف بسازید

همیشه از کلمات یکسانی در نوشته‌هایتان استفاده می‌کنید؟ یک برگه بردارید و آن کلمه را بالای آن بنویسید. بعد، به ذهنتان فشار بیاورید یا از فرهنگ لغت استفاده کنید و 10 تا 20 کلمۀ جدید هم‌معنی با آن پیدا کنید. می‌توانید این کلمات را در دفتر لغتتان بنویسید و هر بار که کلمۀ مترادف جدیدی پیدا کردید، به آن‌ها اضافه کنید.

19. در یک کلاس مهارت نوشتن شرکت کنید

اینترنت پر است از دوره‌های آنلاین. به‌علاوه، کلاس‌های خصوصی هم هستند. می‌توانید در آن‌ها شرکت کنید تا مهارت نوشتاری‌تان را تقویت کنید و شیوۀ استفادۀ درست از کلمات را یاد بگیرید. سعی کنید یک دورۀ خودگام پیدا کنید که به شما تکلیف بدهد و امتحان بگیرد تا در نوشتن روان شوید و مهارت‌های نوشتاری‌تان را بالا ببرید. بعضی از این کلاس‌ها روی نوشتن انشاء یا نوشتن خلاق متمرکز هستند. پس کلاس متناسب با نیاز و هدف خودتان را پیدا کنید.

20. نوشته‌های خودتان را تصحیح کنید

وقتی مطلبی نوشتید، ویراستار خودتان باشید و سعی کنید با دقت و وسواس نوشتۀ خودتان را تصحیح کنید و کلماتی که زیاد استفاده کرده‌اید و لغات بی‌معنی یا  آن‌هایی که چنگی به دل نمی‌زنند، را پیدا کنید و با کلمات زیباتر و دقیق‌تر جایگزین کنید. تصحیح‌کردن فرایند مهمی برای پیداکردن اشتباهات نوشتاری است، اما برای بهبود لحن، سبک و شفافیت نوشته‌هایتان نیز بسیار مفید است. می‌توانید جمله‌هایتان را بلند بخوانید و سعی کنید هر نوع بی‌دقتی را در آن‌ها کشف کنید. به دنبال کلمات درست و زیبا در ذهنتان بگردید یا اگر لازم شد از دیکشنری استفاده کنید.

وقتی کلمات را جایگزین هم می‌کنید، توجه داشته باشید که استفاده از کلمات پیچیده الزما به روشن‌ترشدن متن کمک نمی‌کند و ممکن است فقط متن شما را قلمبه‌سلمبه و پرطمطراق کند. از خودتان بپرسید «کلمۀ بهتری می‌شناسم که به جاش بگذارم؟» می‌توانید به جای «استفاده» (use) بنویسید «به‌کارگیری» (acquire) یا «کسب» (obtain) یا به جای «انجام‌دادن» (do) بنویسید «عمل‌کردن» (perform).

21. لغات غیرفعالتان را تبدیل به لغات فعال کنید

شما در واقع دو نوع دایره لغات انگلیسی در ذهن دارید: مجموعۀ بزرگ‌تر شامل کلماتی است که می‌فهمید، گرچه شاید کم. و مجموعۀ دوم که کوچک‌تر است کلماتی هستند که همیشه به کار می‌برید و می‌توانید منظورتان را با آن‌ها برسانید. تبدیل لغت‌های غیرفعالی که فقط می‌فهمید، به لغت‌های فعالی که از آن‌ها استفاده می‌کنید، ساده‌تر از آن است که فکر می‌کنید. برای این کار، باید تعریف، شیوۀ تلفظ و املای هر لغت را خوب یاد بگیرید. آن‌ها را بلندبلند تکرار کنید و در هر فرصتی که پیش آمد از آن‌ها استفاده کنید تا وارد دایره لغات فعالتان شوند.

22. از دیگران کمک بگیرید

فکر می‌کنید در نوشتن نیاز به کمک دارید؟ اگر با نوشته‌هایتان درگیر هستید، خوب است از کس دیگری کمک بخواهید. خواندن متننان توسط یک نفر دیگر می‌تواند مشکلاتی که خودتان متوجه نمی‌شوید، مثلا انتخاب کلمات نامناسب، را روشن کند و بینش خوبی به شما بدهد. نترسید و از دوستی، معلمی، همکاری یا متخصص آنلاینی خواهش کنید متنتان را بخواند و راجع به آن و لغاتی که به کار برده‌اید، نظر بدهد.

23. همیشه یک دیکشنری و فرهنگ لغت همراه داشته باشید

خیلی وقت‌ها وقت آزاد دارید و کاری برای انجام‌دادن ندارید؟ یک دیکشنری یا فرهنگ لغت جیبی همراهتان داشته باشید و وقتی در اتاق انتظار مطب پزشک یا در مسیر محل کارتان یا در ایستگاه اتوبوس، زمان خالی دارید، کلمات جدید یاد بگیرید. هر وقت وقت اضافی داشتید، یکی دو صفحه بخوانید و یک لغت جدید یاد بگیرید. فکر خوبی است که کلماتی که در طول روز و زندگی روزمره به آن‌ها بر می‌خورید یا ناگهان به ذهنتان می‌رسند و معنایشان را درست نمی‌دانید، در دیکشنری پیدا کنید.

24. در آزمون‌های آمادگی برای کالج شرکت کنید

آزمون‌های آمادگی برای کالج که از لغات نوع SAT و ACT استفاده می‌کنند، راه فوق‌العاده‌ای برای بالابردن سطح لغاتتان هستند. این نوع آزمون‌های پیشرفته، ذهن شما را به چالش می‌کشند و می‌توانید با لغاتی که در آن‌ها یاد می‌گیرید، روشن‌تر و بهتر بنویسید. به‌علاوه، می‌توانید مهم‌ترین کلمات ریشه‌ای لاتین و یونانی را خیلی سریع‌تر بیاموزید و لغات تازه‌ای که یاد می‌گیرید را به دایره لغات فعالتان اضافه کنید.

25. بازی کنید

بازی‌های غیرصفحه‌ای بی‌شماری وجود دارند که همراه با سرگرمی به شما در تقویت دایره لغات انگلیسی کمک می‌کنند. این بازی‌ها را روی گوشی تلفن یا رایانۀ خود دانلود کنید و سعی کنید، در زمان استراحت، بعد از یک روز شلوغ کاری، آن‌ها را بازی و تمرین کنید. بعضی از بازی‌ها برای افزایش مهارت‌های لغوی شما طراحی شده‌اند، اما بسیاری از آن‌ها در املا، تلفظ و حتی تایپ به شما کمک می‌کنند. حتی بازی هایی هستند که برای دانشجویان طراحی شده‌اند تا آن‌ها را برای امتحانات و آزمون‌هایی که نیاز به مهارت‌های لغوی بالایی دارند، آماده کنند.

امیدواریم روش‌هایی که به شما پیشنهاد کردیم، نقطۀ شروع خوبی برای گسترش دامنۀ لغاتتان باشد. اگر خوب دقت کنید، در اطرافتان همیشه فرصت‌هایی برای تقویت این مهارت مهم وجود دارد. پس هر روز وقتی را صرف مطالعه و گوش‌دادن کنید تا کلمات جدید یاد بگیرید و برنامه‌ای را برای خودتان طراحی کنید که این کلمات را در نوشته‌ها و صحبت‌هایتان به کار بگیرید. خیلی زود می‌بینید که دایره لغات انگلیسی شما گسترش پیدا کرده و نوشته‌هایتان، خیلی راحت‌تر از آنچه تصور می‌کردید، شفافیت مورد نیاز را پیدا کرده است.

برنامه آموزش گروهی چله زبان
این یک برنامه عمومی رایگان است که هدف آن آموزش گروهی زبان در ۴۰ روز است .

اگر علاقمند به شرکت در این برنامه رایگان هستید میتوانید با پر کردن فرم زیر در خبرنامه چله زبان شرکت کنید و هرروز ایمیل های درس های این برنامه را دریافت کنید .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *