چطور برای بخش مکالمه آزمون آیلتس آماده شویم

بروز رسانی شده در 20 بهمن1401

4 / 5. تعداد رای: 1

مکالمه آزمون آیلتس

وقت آن رسیده که خود را برای مکالمه آزمون آیلتس، (همان اسپیکینگ) آماده کنیم.

بخش صحبت‌کردن

مکالمه آزمون آیلتس یا همان صحبت‌کردن آیلتس بین یازده تا چهارده دقیقه طول می‌کشد و به‌شکل مصاحبۀ شفاهی بین متقاضی و ممتحن انجام می‌شود. در این مصاحبه باید به سوالاتی که ممتحن می‌پرسد پاسخ بدهید، راجع به موضوعاتی که او مطرح می‌کند صحبت کنید و نظرتان را راجع به مسائلِ مختلفِ مربوط به موضوع، بیان و توجیه کنید. این مصاحبه از سه بخش اصلی تشکیل شده است:

بخش اول: سوالات عمومی دربارۀ خودتان، زندگی‌تان و علائقتان

بخش دوم: گفتگوی کوتاهی دربارۀ یک موضوع خاص

بخش سوم: بحث دربارۀ مسائل مربوط به گفتگوی بخش دوم

گام ها

گام یک:

راحت باشید

راحت باشید و تا جایی که می‌توانید با اعتمادبه‌نفس صحبت کنید. کسانی که نمی‌توانند در گفتگو به‌طور کامل مشارکت کنند، نمرۀ کافی کسب نمی‌کنند، چون نتوانسته‌اند سطح زبانشان را به‌خوبی نشان بدهند.

(شما در حال مطالعه مطلبی در رابطه با مکالمه آزمون آیلتس هستید)

گام دو:

شیوۀ ارزیابی در بخش مکالمه را بدانید

شیوۀ ارزیابی در بخش مکالمه را بدانید. هدف این آزمون، ارزیابی توانایی ارتباط برقرار‌کردن شماست. ممتحن توانایی شما را در چهار حوزه می‌سنجد:

روانی و انسجام: یعنی توانایی شما در صحبت‌کردن بدون مکث و تردیدهای بیش‌ازحد. به علاوۀ اینکه نظراتتان چقدر به‌راحتی و به‌وضوح قابل‌فهم است.

دایرۀ لغات: یعنی نحوۀ استفاده از کلمات و دامنه و صحت واژه‌هایی که به کار می‌برید. هم نحوۀ انتخاب کلمات و هم نحوۀ به‌کارگیری آن‌ها در جملات ارزیابی می‌شود.

دامنه و صحت گرامر: یعنی تنوع استفاده از اصول گرامری و میزان درستی به‌کارگیری آن‌ها. پس استفاده از زمان‌های مختلف افعال و تناسب آن‌ها در گفته‌های شما در این بخش بسیار مهم است.

تلفظ: یعنی تلفظ هر یک از کلمات و کل جمله. ممتحن به این موضوع توجه می‌کند که چقدر ساده می‌شود حرف‌های شما را فهمید.

(شما در حال مطالعه مطلبی در رابطه با مکالمه آزمون آیلتس هستید)

گام سه:

1- پاسخ کامل به همۀ سوالات

برای جواب‌دادن به سوالات بخش اول مصاحبه آماده باشید. بخش اول با معرفی شروع می‌شود و ممتحن از شما سوالاتی دربارۀ خودتان و هویتتان می‌پرسد. ممکن است در ادامه بیشتر دربارۀ خودتان، خانواده، وطن، شغل، تحصیلات و دیگر مسائل مربوط به شما سوال بپرسد. این بخش بین چهار تا پنج دقیقه طول می‌کشد و شاید لازم باشد جواب‌های بلندتری به بعضی سوالات بدهید تا تسلطتان را بیشتر نشان بدهید. توانایی شما در موارد زیر ارزیابی می‌شود:

  • پاسخ کامل به همۀ سوالات
  • پاسخ‌های طولانی‌تر به بعضی از سوالات
  • ارائۀ اطلاعات با توضیح‌دادن و توصیف‌کردن

گام چهار:

4- چه کار می‌کنید: تحصیل یا کار

مثال

ممتحن از شما می‌خواهد اطلاعاتی دربارۀ موضوعات مختلف شخصی به او بدهید، مثل:

  • کشور مبدأ
  • وطن
  • چه مدت در آنجا زندگی کرده‌اید
  • چه کار می‌کنید: تحصیل یا کار
  • علائق و برنامۀ‌های آینده
  • (شما در حال مطالعه مطلبی در رابطه با مکالمه آزمون آیلتس هستید)

گام پنج: نمی‌توان موضوعات این بخش را پیش‌بینی کرد، اما بعضی از موضوعات رایج و آشنا که به شما یا کشورتان مربوط می‌شوند عبارتند از:

 

ممتحن ایلتس

  • خانواده و روابط خانوادگی
  • سبک زندگی مدرن و سنتی
  • ساختمان‌های مدرن و سنتی
  • گردشگری و اماکن گردشگری
  • مراسم‌ها و فعالیت‌های فرهنگی
  • مدرسه و نظام آموزشی
  • زندگی شهری و روستایی

گام شش: بدانید باید انتظار چه سوالاتی را داشته باشید. بخش مقدمۀ این آزمون، تقریبا به این صورت است:

1- ممتحن به متقاضی خوش‌آمد می‌گوید

  • ممتحن به متقاضی خوش‌آمد می‌گوید و خودش را معرفی می‌کند.
  • ممتحن از متقاضی می‌خواهد که نامش را به‌وضوح بگوید تا صدایش ضبط شود و کشور مبدأ خود را تایید کند.
  • سپس مدارک شناسایی متقاضی را مطالبه می‌کند.

بخش اول به این صورت ادامه پیدا می‌کند:

  • ممتحن سوالاتی دربارۀ محل زندگی یا شغل متقاضی می‌پرسد.
  • سپس سوالاتی دربارۀ موضوعی آشنا و عمومی می‌پرسد.
  • ممکن است سه تا پنج سوال بپرسد که موضوع را بسط دهد.
  • ممکن است دربارۀ چند موضوع سوال بپرسد.

گام هفت: سوالات رایج در این بخش ممکن است این‌ها باشند:

سوالات رایج در این بخش ایلتس

  • اسم شما چیست؟
  • از چه کشوری آمده‌اید؟
  • وطنتان را توصیف کنید.
  • کجا زندگی می‌کنید؟
  • دربارۀ اعضای خانوادۀ‌تان صحبت کنید.
  • در چه رشته‌ای تحصیل می‌کنید؟
  • چه چیزی در رشتۀ‌تان را دوست ندارید؟
  • غذاخوردن در رستوران را دوست دارید؟ چرا؟
  • از چه وسیلۀ حمل‌ونقلی بیشتر استفاده می‌کنید؟ چرا؟
  • دوست دارید تعطیلات کجا بروید؟ چرا؟
  • دوست دارید با چه کسی به تعطیلات بروید؟

گام هشت:

سوالات رایج در این بخش ایلتس

چیزهایی که دربارۀ هر یک از این موضوعات می‌دانید را با‌دقت مرور کنید. سعی کنید به همۀ سوالاتی که یک نفر، وقتی بخواهد با شما آشنا شود، امکان دارد ازتان بپرسد، فکر کنید و برای همۀ آن‌ها جواب داشته باشید و کلماتی که برای جواب‌دادن و بحث‌کردن عمیق‌تر دربارۀ آن‌ها نیاز دارید را بلد باشید. تلفظ هر کلمۀ جدید را تمرین کنید. تمرین کنید که به سوالات جواب‌های بلندتر بدهید. هر چه در گفتگو روان‌تر باشید، در این بخش از آزمون آیلتس عملکرد بهتری خواهید داشت و اگر قبلا به موضوعات فکر کرده باشید و برای آن‌ها نظر و جوابی داشته باشید، به احتمال زیاد روان‌تر صحبت خواهید کرد. قبل از آزمون، خودتان را برای حرف‌زدن راجع به موضوعاتی که پیش‌بینی کرده‌اید، آماده کنید. منظورم این نیست که یک سخنرانی آماده و حفظ کنید یا مدام تکرار کنید، چون نمی‌توانید از پیش‌بینی خودتان مطمئن باشید. ضمنا، باید بتوانید در زمان گفتگو، از افعال گذشته و حال و آینده استفاده کنید. مثلا بگویید «I have been studying English for two years since I moved to the city».

(شما در حال مطالعه مطلبی در رابطه با مکالمه آزمون آیلتس هستید)

گام نهم:

1- صحبت‌کردن دربارۀ یک موضوع

برای بخش دوم گفتگو آماده باشید. بخش دوم بخش طولانی مصاحبه است. ممتحن یک کارت به شما می‌دهد که در آن سوالات و راهنمایی‌هایی دربارۀ یک موضوع خاص نوشته شده است. این کارت‌ها به شما کمک می‌کنند برای یک صحبت کوتاه یک تا دو دقیقه‌ای دربارۀ موضوع آماد شوید. یک دقیقه فرصت دارید که افکارتان را سازماندهی کنید و اگر خواستید، یادداشت بردارید. بعد از صحبت شما، ممتحن یکی دو سوال دربارۀ موضوع می‌پرسد و به‌این‌ترتیب، بخش دوم آزمون هم به پایان می‌رسد. بخش دوم، با احتساب یک دقیقه زمان آماده شدن شما برای صحبت، سه تا چهار دقیقه زمان می‌برد. در این بخش، توانایی شما در این موارد سنجیده می‌شود:

  • صحبت‌کردن دربارۀ یک موضوع
  • وارد‌کردن ایده‌ها و نظراتتان در گفتگو
  • و استفادۀ درست از گرامر و شفاف صحبت‌کردن

گام ده: مثال

 

speaking ielts Mashhad

فردی که در دوران جوانی‌تان، روی شما اثر زیادی گذاشته، را توصیف کنید.

شما باید بگویید:

کجا این فرد را دیده‌اید

با این فرد چه رابطه‌ای داشتید

این فرد چه ویژگی خاصی داشت

و چه اثری روی شما گذاشت.

(شما در حال مطالعه مطلبی در رابطه با مکالمه آزمون آیلتس هستید)

گام یازده:

آزمون آیلتس در تهران

قبل از آزمون، باید برای یک تا دو دقیقه صحبت‌کردن دربارۀ یک موضوع، و در صورت لزوم، یادداشت‌برداری دربارۀ موضوع، تمرین کنید. صدایتان را ضبط کنید و گوش کنید تا تلفظتان و کلمات و جملاتی که به کار برده‌اید را چک کنید. باید یادداشت‌برداری و استفاده از خلاصۀ کلمات و نمادها را نیز تمرین کنید. راه‌های بسیاری برای این کار وجود دارد.

فرض کنید می‌خواهید برای حرف‌زدن راجع به مثال بالا، آماده شوید. شما به مادربزرگتان فکر می‌کنید که یک موسیقی‌دان بود و در کودکی از شما مراقبت کرد و به شما نواختن پیانو را یاد داد و راجع به موسیقی و نوازنده‌ها با شما صحبت کرد و شما را تشویق کرد که به اشکال مختلف موسیقی، خودتان را ابراز کنید. می‌توانید افکارتان را به‌این‌صورت یادداشت کنید:

مامانی

موسیقی‌دان

پیانو

انواع موسیقی

تشویق/ ابراز خودم

اثر بزرگ

گام دوازده: در حین صحبت‌کردن، به یادداشت‌هایتان نگاهی بیندازید و هر ایده را گسترش دهید و تبدیل به جملات کامل کنید و اطلاعات دیگری هم به آن‌ها اضافه کنید. مثلا:

مکالمه آزمون آیلتس

مامانی: کسی که بیشترین اثر رو روی من گذاشت، در حقیقت مادر پدرم بود. اون تو روستا بزرگ شد و بعدها، در سال 1965، به شهر اومد تا به تحصیلاتش ادامه بده.

انواع موسیقی: اون چشم‌های من رو به دنیای موسیقی و اشکال متنوع اون باز کرد. ما با دست‌زدن می‌نواختیم، با بطری‌های نوشیدنی، با شیشۀ مربا، با قابلمه و ماهی‌تابه و خلاصه با هر چیزی که می‌تونستیم و البته با پیانو. دنیای من پر از موسیقی بود.(شما در حال مطالعه مطلبی در رابطه با مکالمه آزمون آیلتس هستید)

گام سیزده:

نمونه سوالات آزمون مکالمه آیلتس

از نمونه‌های زندگی خودتان استفاده کنید. حرف‌زدن راجع به تجربه‌های واقعی خودتان خیلی راحت‌تر از داستان‌های تخیلی یا ماجراهایی است که جای دیگری خوانده‌اید. سعی کنید آرام باشید و از حرف‌زدن راجع به خودتان با ممتحن لذت ببرید.

گام چهارده:

زبان کامران کروژدهی

در بخش سوم، باید برای گفتگوی طولانی‌تر و مبسوط آماده باشید. ممتحن، بعد از پرسیدن یکی دو سوال از بخش دوم، شما را به بخش سوم هدایت می‌کند که در آن باید بیشتر و گسترده‌تر راجع به مسائل مربوط به موضوع بخش دوم، بحث و گفتگو کنید. ممتحن، بعضی از مواردی که در بخش دوم دربارۀ آن‌ها اشاراتی شده است را برجسته‌تر می‌کند، و احتمالا در ابتدا از شما می‌خواهد مفهومی را تعریف یا توصیف کنید. بعد تکلیف کمی سخت‌تری از شما می‌خواهد، مثلا می‌خواهد مقایسه، ارزیابی یا گمانه‌زنی کنید. هر چقدر در مرحلۀ سوم جلوتر می‌روید، سوالات سخت‌تر می‌شوند. در نهایت ممتحن، آزمون مکالمه را به‌سادگی و با گفتن جمله‌ای مثل: «متشکرم. آزمون مکالمه به پایان رسید»، به پایان می‌برد.

گام پانزده:

نمونه کلمات مکالمه

دقت کنید که چه چیزی ارزیابی می‌شود:

  • توانایی شما در پاسخ عمیق به سوالات مربوط به موضوع
  • توانایی شما در استفاده از زبان درست در توصیف، مقایسه و گمانه‌زنی
  • توانایی شما در تبیین و توجیه نظرات، مفروضات، پیش‌بینی‌ها، استدلال‌ها و غیره.

گام شانزده:

مراحل آزمون آیلتس

با سوالات نمونه تمرین کنید. مسلما نمی‌توانید سوالات این بخش از آزمون را پیش‌بینی کنید. فقط می‌توانید مطمئن باشید که موضوع مورد بحث در بخش سوم، مربوط به موضوع بخش دوم است. بعضی از سوالات، به‌طور طبیعی، از درون بحث و اطلاعاتی که شما می‌دهید، ایجاد می‌شوند. مثال زیر را در نظر بگیرید:

 

یک اثر موسیقی را که روی شما اثر زیادی گذاشته است شرح دهید.

موضوعات مربوط به این موضوع می‌توانند این موارد باشند:

موسیقی در جامعه

ابعاد فرهنگی موسیقی

تجاری‌سازی موسیقی

گام هفده:

ثبت نام کلاس زبان آنلاین

ممتحن ممکن است بحث را از اولین موضوع مربوطه شروع کند و مثلا از شما بخواهد اهمیت زندگی در زندگی روزمره در کشور خودتان را شرح دهید. بعد از اینکه دربارۀ این موضوع صحبت کردید، ممکن است از شما بخواهد اهمیت موسیقی را در زمان حاضر با دوران کودکی پدربزرگ‌ها و مادربزگ‌هایتان، مقایسه کنید. و بعد از شما نظرتان را راجع به اثر موسیقی بر جوامع آینده بپرسد.

گام هجده:

لیسنینگ آیلتس در مشهد

از موضوعاتی که معمولا در روزنامه‌ها یا رادیو و تلویزیون به آن‌ها پرداخته می‌شود، مطلع باشید. (شما در حال مطالعه مطلبی در رابطه با مکالمه آزمون آیلتس هستید)به روزنامه و مجله خواندن عادت کنید، خصوصا بخش‌های مربوط به بحث دربارۀ موضوعات مختلف که معمولا حاول استدلال و نظرات مختلف است را بخوانید. به گفتگوهای رادیویی گوش دهید و مصاحبه‌های مربوط به مسائل روز را در تلویزیون تماشا کنید.

این کار نه تنها برای تمرین گوش‌دادن عالی است، بلکه به دانش شما دربارۀ مسائل مختلفی که ممکن است در بخش مکالمه و نوشتن آزمون از شما پرسیده شود، اضافه می‌کند. یک موضوع را انتخاب کنید. همۀ کلماتی که برای صحبت‌کردن دربارۀ آن موضوع نیاز دارید را یادداشت کنید. به کلماتی که در اخبار و برنامه‌های رادیویی، تلویزیونی و روزنامه‌ها به کار می‌روند، دقت کنید.

هر روز این کار را انجام دهید. وقتی به موضوعی فکر می‌کنید، موضع خودتان را مشخص کنید و به مراحلی که باید طی کنید تا به یک نظر قاطع دربارۀ آن موضوع برسید فکر کنید. به‌علاوه، فکر کنید ممکن است چه مشکلاتی در بحث‌کردن دربارۀ آن موضوع پیدا کنید. برای استفاده از زبان توصیفی و مقایسه‌ای آماده شوید. مثلا در مثال قبل، می‌توانید بگویید: «در کشور من، نسبت به استرالیا.، موسیقی سنتی نقش مهم‌تری در جامعه دارد. در رویدادهای مهم مثل جشنواره‌ها یا مراسم‌های رسمی، و حتی مراسم ازدواج و مجالس ترحیم هم نواخته می‌شود.» جملات شرطی را تمرین کنید. مثلا راجع به مسائل فرضی از دید وسیع‌تر صحبت کنید. مثلا، «اگر اقتصاد دنیا جهانی‌تر شود، همۀ ملت‌ها استقلال فرهنگی‌شان را از دست می‌دهند.» یا «اگر رهبران جهان بیشتر برای محرومیت‌زدایی و رفع فقر هزینه کنند، بسیاری از مناقشات در سطح دنیا حل می‌شود.»

گام نوزده:

بزن به هدفت تو زبان

برای استفاده از انواع زمان‌ها و گرامرها آماده باشید. مثلا دربارۀ آینده حدس بزنید و تحلیل کنید. تمام این ها در مکالمه آزمون آیلتس میاید مثلا:

ممتحن: به نظر شما، نقش موسیقی در آینده چگونه خواهد بود؟

شرکت‌کننده: خب، من همیشه دوست داشتم همۀ مردم دنیا بتوانند تجربیاتشان از موسیقی را با هم به اشتراک بگذارند. در گذشته، موسیقی‌دان‌های زیادی بودند که برای آگاه‌کردن مردم دنیا از مسائل جهانی، مثل سوءاستفاده از زنان یا مسائل حقوق بشر، با هم همکاری می‌کردند.

یا

شرکت‌کننده: اگر مردم فرهنگ‌های مختلف، ویژگی‌های مشترک موسیقی در کشورهای دیگر را می‌دیدند، کمتر از یکدیگر واهمه داشتند و بهتر فرهنگ همدیگر را درک می‌کردند.

گام بیست: برای فکر‌کردن به آینده آماده باشید:

ثبت نام دوره مکالمه آیلتس رایگان

امیدوارم که …

ممکن است …

من روزی را می‌بینم که …

اگر ممکن باشد، دوست دارم که …

ما باید برنامه‌ریزی کنیم که ..

شاید اینطور شود که …

می‌توانیم فرض کنیم که …

شاید …

انتظار دارم که ..

برنامه آموزش گروهی چله زبان
این یک برنامه عمومی رایگان است که هدف آن آموزش گروهی زبان در ۴۰ روز است .

اگر علاقمند به شرکت در این برنامه رایگان هستید میتوانید با پر کردن فرم زیر در خبرنامه چله زبان شرکت کنید و هرروز ایمیل های درس های این برنامه را دریافت کنید .

آخرین دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید